Friday, November 19, 2010

The current stage

Nu är det jobbigt få dagar kvar.
Virkningen är klar och idag stod jag hela dagen och färgade allt material.
Direct dye, ink dye och bleach!

Det blev två fulla påsar med virkat och handsytt material i bomull, hampa, papper, siden och rå-ull. Och så här såg färgerna ut innan jag "förstört" dom med kemikaliska ämnen

Drapering

Drapering i syntetiska material för att få en kontrast mot naturmaterialen

Eftersom jag är väldigt spontan och tycker det är roligare att experimentera fram färger hade jag inte någon direkt noggrann plan för färgningen. Jag ville att det skulle bli som det blev- och allt blev på känn!
Det var en eftermiddag med orden"man måste våga för att vinna". Allt hade kanske kunnat bli helt galet och flera veckors arbete helt förstört...men lyckligtvis blev det bra.



Medan materialen hänger för tork är det nu dags att handsy alla andra delar av plaggen.
Det är mörka dova färger och ska ses som gift, utsläpp och kemiska reaktioner.

1 comment: